ایزو ۹۰۰۱ - سیستم مدیریت کیفیت - استاندارد ISO 9001:2015

در یک بازار جهانی، کنترل و تعادل باید وجود داشته باشد. در غیر این صورت، حفظ ثبات و کیفیت در بین صنایع و کشورها دشوار خواهد بود. استانداردهای بین المللی به حفظ شرایط بازی کمک می کند و یکی از این سازمان ها ISO است. ایزو 9001 یک استاندارد بین المللی شناخته شده است که تمام تخصص و دانش مربوط به مدیریت کیفیت را در یک سند جمع آوری می کند. استاندارد ایزو به یک معیار واقعی برای شفافیت، قابلیت اطمینان و کیفیت برای همه نوع سازمان تبدیل شده است.

سیستم مدیریت کیفیت - استاندارد ایزو 9001 - ISO 9001 : 2015

پیام یا خواسته های خود را در این قسمت بنویسید. اگر  دقیقا نمی دانید که چه چیزی می خواهید و نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.

ایزو 9001 چیست؟

ایزو ۹۰۰۱ استاندارد بین المللی برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت QMS است که توسط سازمان بین المللی استانداردسازی ISO منتشر شده است. این استاندارد در سال 2015 به روز شده است و به آن ISO 9001:2015 می گویند. برای انتشار و به روز رسانی، ایزو ۹۰۰۱ باید مورد توافق اکثریت کشورهای عضو قرار می گرفت تا به یک استاندارد بین المللی شناخته شده تبدیل شود، به این معنی که توسط اکثر کشورهای جهان پذیرفته شده است.

استاندارد ایزو9001 به عنوان پایه و مادر سایر استانداردهای ایزو، با اکثر سیستم های مدیریت امکان همراستایی دارد.

ایزو 9001 چیست
ایزو ۹۰۰۱ پایه و مادر سایر استانداردها است.

این مقاله به نیازهای افراد و سازمانها در رابطه با ایزو 9001 به شکل ذیل پاسخ می‌دهد:

  • کاربران و سازمان هایی که به دنبال درک کلی از محتوای ISO 9001:2015 هستند.
  • کاربران و سازمان‌هایی که خواهان راهنمایی هستند تا مطمئن شوند ISO 9001:2015 QMS خود با الزامات نسخه جدید مطابقت دارد.
  • کاربران و سازمان هایی که استفاده از ISO 9001:2015 را به عنوان پایه ای برای توسعه یک QMS جامع در نظر می گیرند.
  • مربیانی که برای همراهی با کلاس آموزشی یا دوره آموزشی ISO 9001:2015 به کتاب درسی نیاز دارند.
  • ممیزانی که مایلند سطح شایستگی ممیزی خود را افزایش دهند

اعضای گروه متخصصی که ISO 9001:2015 را توسعه داده اند، تلاش می کنند تا زمینه ای را برای همه الزامات فراهم کنند تا شما را قادر به توسعه و استقرار فرآیندهایی کنند که QMS شما را تقویت می کند. گرفتن یا حفظ گواهی ایزو ۹۰۰۱ هدف واقعی نیست. رضایت مشتریان و پایداری سازمانی باید از اهداف اولیه سازمان باشد.

مقدمه (ایزو ۹۰۰۱ )

در یک بازار جهانی، کنترل و تعادل باید وجود داشته باشد. در غیر این صورت، حفظ ثبات و کیفیت در بین صنایع و کشورها دشوار خواهد بود. استانداردهای بین المللی به حفظ شرایط بازی کمک می کند و یکی از این سازمان ها ISO است. ISO 9001 یک استاندارد بین المللی شناخته شده است که تمام تخصص و دانش مربوط به مدیریت کیفیت را در یک سند جمع آوری می کند. استاندارد ISO به یک معیار واقعی برای شفافیت، قابلیت اطمینان و کیفیت برای همه نوع سازمان تبدیل شده است. نتیجه: تقریباً در همه بخش ها، ISO 9001 اکنون یک استاندارد شناخته شده است. اولین نسخه ایزو 9001 به سال 1987 برمی گردد. هر 5 سال یکبار کمیته ای متشکل از کارشناسان محتوای سند را ارزیابی می کنند، همانطور که در مورد سایر استانداردهای مدیریتی نیز وجود دارد. سپس کمیته تصمیم می گیرد که سند را همانطور که هست حفظ کند، آن را اصلاح کند یا استاندارد را پس بگیرد. از آنجایی که ISO 9001 آخرین بار در سال 2015 به روز شده است، نام کامل این استاندارد ISO 9001:2015 است.

تعریف استاندارد ISO 9001

سیستم های مدیریت کیفیت چیست؟ یک تعریف ISO 9001 این است که این استاندارد الزامات QMS را برای پیاده سازی برای شرکتی که می خواهد تمام سیاست ها، فرآیندها و رویه های لازم را برای ارائه محصولات و خدماتی که نیازهای مشتری و نظارتی را برآورده می کند و رضایت مشتری را بهبود می بخشد ایجاد کند، ارائه می دهد. سیستم های مدیریت کیفیت پایه و اساس فعالیت های تضمین کیفیت هستند.

مولفه های گواهینامه ISO 9001:2008

گواهینامه ISO 9001:2008 شامل سه مؤلفه است:

  1. ISO
  2. 9001
  3. 2015

هر مؤلفه چه چیزی را نشان می دهد:

ISO: همانطور که در بالا ذکر شد، ISO به سازمان بین المللی استاندارد اطلاق می شود. این سازمان استانداردها را تدوین می کند و این کار را به منظور صدور گواهینامه مشاغل یا سازمان ها انجام می دهد. صدور گواهینامه توسط شخص ثالث انجام می شود و سالانه آزمایش می شود.

9001: عددی که بعد از ISO ظاهر می شود استاندارد را طبقه بندی می کند. تمام استانداردهای خانواده ISO 9000 به مدیریت کیفیت اشاره دارد. ISO 9001 یکی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO است و معیارهایی را برای رعایت تعدادی از اصول مدیریت کیفیت تعریف می کند. به کسب و کارها و سازمان ها کمک می کند تا کارآمدتر باشند و رضایت مشتری را بهبود بخشند.

2015: عدد نهایی در گواهینامه ISO به نسخه استانداردی اشاره دارد که رعایت شده است و با سال تقویمی که آن استانداردها راه اندازی شده اند نشان داده می شود. 2015 پنجمین ویرایش ISO 9001 است. در سپتامبر 2015 راه اندازی شد و مید متالز فرآیندهای خود را برای مطابقت با مشخصات این جدیدترین نسخه به روز رسانی کرده است.

بازنگری فعلی استاندارد ایزو ۹۰۰۱

استاندارد ISO 9001 2015 که گاهی اوقات ISO 9001 revision 2015 نامیده می شود، در اکتبر 2015 منتشر شد و جایگزین نسخه قبلی ISO 9001:2008 شد. این تجدید نظر به روز شامل بسیاری از فرآیندهای بازنگری قبلی استاندارد، با تمرکز بیشتر بر تفکر مبتنی بر ریسک و درک بافت سازمان است. برای حمایت از این تغییر، یک تغییر ساختاری عمده از استاندارد ISO 9001:2008 رخ داد - بندهای اصلی استاندارد بین تجدید نظرهای 2015 و 2008 متفاوت است.

ساختار ایزو 9001 کاملا مطابق با ساختار سطح بالا HLS است.
بازنگری کنونی ایزو 9001، استاندارد ISO 9001 2015 می باشد.

تفاوت ایزو 9000 در مقابل ایزو 9001

در حالی که ISO 9001:2015 استاندارد فعلی ISO برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت است، اسناد دیگری در خانواده ISO 9000 وجود دارد که الزامات ISO 9001 را پشتیبانی می کند. ISO 9000 هفت اصل مدیریت کیفیت واقع در ISO 9001 را توضیح می دهد و تمام اصطلاحات مورد استفاده در استاندارد ISO 9001 را تعریف می کند. علاوه بر این، ISO 9004 راهنمایی هایی را برای موفقیت بیشتر سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ارائه می دهد و بر چگونگی بهبود فرآیندهای ISO 9001 با ارائه برخی از بهترین اطلاعات عملی تمرکز می کند.

چرا ISO 9001 مهم است؟ (اهمیت ایزو ۹۰۰۱)

همانطور که در بالا گفته شد، ISO 9001:2015 یک استاندارد بین المللی شناخته شده برای ایجاد، پیاده سازی و حفظ یک سیستم مدیریت کیفیت برای یک شرکت است.در نظر گرفته شده است که توسط سازمانها با هر اندازه یا صنعتی مورد استفاده قرار گیرد و توسط هر شرکتی قابل استفاده است. به عنوان یک استاندارد بین المللی، ایزو9001 به عنوان مبنایی برای هر شرکتی شناخته شده است که سیستمی برای اطمینان از رضایت و بهبود مشتری ایجاد کند و به همین دلیل، بسیاری از شرکت ها این گواهی را از تامین کنندگان خود می خواهند.

گواهینامه ISO 9001 به مشتریان شما اطمینان می دهد که سیستم مدیریت کیفیت را بر اساس هفت اصل مدیریت کیفیت ISO 9001 ایجاد کرده اید. در واقع، ایزو ۹۰۰۱ آنقدر استاندارد ضروری و تأثیرگذار است که زمانی که گروه های صنعتی می خواهند استانداردهای صنعتی خود را ایجاد کنند، از آن به عنوان مبنایی استفاده می شود. این شامل AS9100 برای صنعت هوافضا، ISO 13485 برای صنعت تجهیزات پزشکی و IATF 16949 برای صنعت خودرو و.. است.

بررسی گواهینامه ISO 9001 در پایان سال 2021 نشان می دهد که با وجود رکود جهانی، تعداد شرکت هایی که استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001 را اجرا کرده اند همچنان در جهان ثابت و حتی رو به رشد است.

- سازمان جهانی استاندارد - مرکز تحقیقات

هدف ایزو چیست؟ چرا باید گواهینامه ایزو 9001 دریافت کنیم؟

با تمام این صحبت ها در مورد استانداردهای ISO، معمولاً مخاطبان به دنبال این مطلب هستند که اصلاً ISO چیست. سازمان بین المللی استاندارد که به عنوان ISO شناخته می شود، زیرا این کلمه یونانی به معنای "برابری و یکسانی" است و این سازمان جهانی استاندارد یک سازمان بین المللی است که مجموعه های استانداردی از الزامات و دستورالعمل ها را ایجاد می کند تا به سازمان ها در سراسر جهان کمک کند تا به شیوه ای سازگارتر عمل کنند. سازمان ISO بیش از 22450 استاندارد را از طریق کمیته های فنی که شامل اعضایی از سراسر جهان است، توسعه، منتشر و نگهداری می کند. این استانداردها اطلاعاتی در مورد نحوه طراحی و ساخت محصولات، انجام تست و آزمون‌های خاص و ایجاد سیستم های مدیریتی ارائه می دهند.

توجه به این نکته ضروری است که سازمان جهانی ISO ، گواهینامه یا ممیزی یا ارزیابی انطباق را ارائه نمی دهد. ISO به شدت درگیر حفظ استانداردها است و ارزیابی شرکت ها در برابر استانداردها را به نهادهای صدور گواهینامه خارجی واگذار می کند.

دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به چه معناست؟

اگر سازمانی خود را دارنده "گواهینامه ISO 9001" اعلام کند و دریافت گواهینامه ایزو 9001 آن سازمان تایید گردد، به این معنی است که سازمان الزامات تعیین شده تحت ISO 9001 را برآورده کرده است. استاندارد ایزو 9001 سازمان ها را ملزم می کند که یک سیستم مدیریت کیفیت را تعریف و از آنها پیروی کنند که هم مناسب و مؤثر باشد و هم از آنها بخواهد مناطقی را که برای بهبود هستند شناسایی کرده و نسبت به این بهبودها اقدام کنند.

در نتیجه، معمولاً درک می شود که سازمانی که مدعی دریافت گواهینامه ایزو و اخذ ایزو 9001 است، سازمانی با محصولات و خدماتی است که استانداردهای کیفیت را برآورده می کند.

برای فروش به صنایع خاص، داشتن گواهینامه ISO 9001 مورد نیاز است - صنعت خودرو یا تجهیزات پزشکی یک نمونه محبوب است. استانداردهای ISO به سازمانها طرحی از کارهایی که در هر سفارش باید انجام شود، ارائه می کند. آنها به استانداردهایی دسترسی خواهند داشت که باید رعایت شوند، و ابزارهایی را برای اطمینان از کیفیت، ثبات و ایمنی در اختیار می گیرند. آنچه انجام می‌شود، نحوه بررسی کیفیت، و آنچه از سازمان درخواست می‌شود ، همه توسط ISO مشخص شده‌اند.

استانداردهای گواهی ایزو همچنین به مرتبط نگه داشتن محصولات و خدمات سازمانها کمک می کند. زمانی که استانداردها تغییر می کنند، سازمان دارنده گواهینامه ایزو نیز با آنها تغییر می کند. هنگامی که با مشتریان جدید کار می شود، جزئیات گواهینامه برای آنها ارسال می شود تا بدانند می توانند انتظار داشته باشند که الزامات ایزو و بندهای استانداردهای ISO برآورده شده اند.

QMS و الزامات ایزو 9001

در ادامه سیستم مدیریت کیفیت و الزامات مدنظر ایزو9001 را باهم مرور می کنیم.

الزامات ISO 9001 چیست؟

ساختار ISO 9001 کاملاً مطابق با ساختار سطح بالا HLS است. HLS راهی است برای دادن ساختاری یکنواخت و الزامات همسو به ده‌ها استاندارد مدیریت ISO، که ایجاد یک سیستم مدیریت یکپارچه و مدولار را آسان‌تر می‌کند. اگر با یک استاندارد (یا ماژول) مدیریت شروع کنید، سپس می توانید به راحتی دیگری را اضافه کنید، مانند( ISO 14001 مدیریت زیست محیطی یا ISO 45001 مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی)

ساختار استاندارد ISO 9001:2015 به 10 بخش (بند) تقسیم شده است. سه مورد اول مقدماتی هستند، در حالی که هفت مورد آخر شامل الزامات سیستم مدیریت کیفیت است که یک شرکت می تواند بر اساس آن گواهی نامه ایزو 9001 دریافت کند.

به طور دقیق تر، HLS به این معنی است که ایزو ۹۰۰۱ شامل این 10 بند است:

  1. محدوده
  2. مراجع
  3. اصطلاحات و تعاریف
  4. بافت سازمان
  5. رهبری
  6. طرح ریزی
  7. پشتیبانی
  8. عملیات
  9. سنجش عملکرد
  10. بهبود مداوم

بندهای اصلی ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

در اینجا هفت بند اصلی ایزو 9001 تشریح شده است:

بند 4 ایزو 9001: بافت سازمان - این بخش در مورد الزامات برای درک سازمان شما و بافت سازمانی به منظور پیاده سازی QMS صحبت می کند. این شامل الزامات برای شناسایی مسائل داخلی و خارجی، شناسایی افراد ذینفع و انتظارات ذینفعان، تعریف محدوده و دامنه QMS، و شناسایی فرآیندهای شما و نحوه تعامل آنها است. انتظارات طرف های ذینفع شامل الزامات نظارتی نیز می شود.

بند 5 ایزو 9001: رهبری - الزامات رهبری نیاز به مدیریت ارشد را برای نقش مؤثر در اجرای QMS را پوشش می دهد. مدیریت ارشد باید با اطمینان از تمرکز بر مشتری، تعریف و ابلاغ خط مشی کیفیت، و تخصیص نقش ها و مسئولیت ها در سراسر سازمان، تعهد خود را به QMS نشان دهد.

بند 6 ایزو 9001: برنامه ریزی - مدیریت ارشد باید برای عملکرد مداوم QMS نیز برنامه ریزی کند. ریسک ها و فرصت های QMS در سازمان باید ارزیابی شوند و اهداف کیفی برای بهبود شناسایی و برنامه ریزی هایی برای دستیابی به این اهداف انجام شود.

بند7 ایزو 9001: پشتیبانی - بخش پشتیبانی به مدیریت تمام منابع برای QMS می پردازد که لزوم کنترل همه منابع از جمله منابع انسانی، ساختمان ها و زیرساخت ها، محیط کار، منابع پایش و اندازه گیری و دانش سازمانی را پوشش می دهد. این بخش همچنین شامل الزامات مربوط به شایستگی، آگاهی، ارتباطات، و کنترل اطلاعات مستند و مدون (اسناد و سوابق مورد نیاز برای فرآیندهای شما) است.

بند 8 ایزو 9001: عملیات - الزامات عملیات مربوط به تمام جنبه های برنامه ریزی ، طرحریزی و ایجاد محصول یا خدمات است. این بخش شامل الزامات مربوط به برنامه ریزی، بررسی نیازمندی های محصول، طراحی، کنترل تامین کنندگان خارجی، ایجاد و انتشار محصول یا خدمات، و کنترل خروجی های فرآیند ناسازگار است.

بند9 ایزو9001: ارزیابی عملکرد - این بخش شامل الزامات مورد نیاز برای اطمینان از اینکه می توانید نظارت و پایش کنید که آیا QMS شما به خوبی کار می کند یا خیر را شامل می شود. این شامل پایش و اندازه گیری فرآیندهای شما، ارزیابی رضایت مشتری، ممیزی داخلی و بررسی مداوم مدیریت QMS است.

بند 10 ایزو 9001: بهبود - این بخش آخر شامل الزامات مورد نیاز برای بهبود QMS شما در طول زمان است. این شامل نیاز به ارزیابی عدم انطباق فرآیند و انجام اقدامات اصلاحی برای فرآیندها است.

این بخش ها بر اساس چرخه Plan-Do-Check-Act هستند که از این عناصر برای اعمال تغییرات در فرآیندهای سازمان به منظور هدایت و حفظ پیشرفت ها در فرآیندها استفاده می کند.

سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت که اغلب به آن QMS می گویند، مجموعه ای از خط مشی ها، فرآیندها، رویه های مستند و سوابق است. این مجموعه از اسناد مجموعه ای از قوانین داخلی را تعریف می کند که بر نحوه ایجاد و ارائه محصول یا خدمات شما به مشتریان توسط شرکت شما حاکم است. QMS باید متناسب با نیازهای شرکت شما و محصول یا خدماتی باشد که ارائه می‌دهید، اما استاندارد ISO 9001 مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را ارائه می‌دهد تا مطمئن شوید که هیچ عنصر مهمی را که یک QMS برای موفقیت نیاز دارد، از دست نمی‌دهید

ایزو 9001 چگونه پیاده سازی می شود؟ (استقرار ایزو 9001)

چرخه PDCA یا چرخه دمینگ یعنی (برنامه ریزی، انجام دهید، بررسی کنید، عمل کنید) برای استقرار ایزو 9001 بسیار مفید است.

استاندارد مدیریت ISO 9001 سازمانها را ملزم به توصیف، تجزیه و تحلیل، اندازه گیری و بهبود مستمر فرآیندهای خود می کند. در انجام این کار، ذینفعان نقش خود را بهتر درک می کنند و چگونه به موفقیت کلی سازمان خود کمک می کنند، که به نوبه خود آگاهی کیفیت داخلی را افزایش می دهد. اما این تنها از طریق یک رویکرد مبتنی بر فرآیند قابل دستیابی است. آن چرخه ثابت برنامه، انجام، بررسی، عمل – یا PDCA کمک شایانی به اجرای صحیح استاندارد می کند.

با شروع پشتیبانی و تعهد مدیریت و شناسایی الزامات مشتری برای QMS، باید با تعریف خط مشی کیفیت و اهداف کیفیت خود شروع کنید، که با هم محدوده و دامنه کلی و اجرای سیستم مدیریت کیفیت را تعریف می کنند. در کنار این موارد، شما باید فرآیندها و رویه‌های الزامی و اضافی لازم را برای سازمان خود ایجاد کنید تا محصول یا خدمات خود را به درستی ایجاد و ارائه کند. شش سند اجباری وجود دارد که باید گنجانده شود، و اگر شرکت آنها را ضروری بداند، باید سایر اسناد اضافه شود. برای توضیح خوب در این مورد، نگاهی به این مقاله سفید در فهرست اسناد اجباری مورد نیاز ISO 9001:2015 بیندازید.

این ایجاد اسناد ایزو 9001 می تواند به صورت داخلی توسط کارمندان سازمان شما انجام شود، یا می توانید از طریق استخدام مشاور یا خرید اسناد استاندارد کمک بگیرید.

هنگامی که همه فرآیندها و رویه ها در جای خود قرار گرفتند، باید QMS را برای مدتی اجرا کنید. با انجام این کار، می توانید سوابق لازم برای رفتن به مراحل بعدی را جمع آوری کنید: ممیزی و بررسی سیستم خود و نهایتا دریافت گواهینامه.

قیمت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ (هزینه های ثبت، صدور و ممیزی گواهی ایزو 9001)

باز هم، اندازه و پیچیدگی سازمان شما بر رقم قیمت اخذ گواهینامه ایزو تأثیر می گذارد. علاوه بر این، کل هزینه بستگی به این دارد که چه کسی فرآیند را رهبری می کند. آیا خودتان استاندارد را اجرا می کنید یا از یک مشاور خارجی برای کمک تماس می گیرید؟ گزینه دوم هزینه بیشتری خواهد داشت. در هر صورت، برای ممیزی ها به یک موسسه صدور گواهینامه مانند شرکت BRSM نیاز دارید. به طور معمول، شما یک قرارداد 3 ساله - مدت اعتبار گواهینامه خود - با موسسه مورد نظر خود امضا می کنید.

برای خدمات 3 مرحله‌ای شرکت BRSM ، طی یک قرارداد سه ساله، قیمت‌ها بر اساس نوع استاندارد به طور مثال ایزو 9001 ، نوع خدمات سازمان، تعداد سایت و پرسنل و ... مشخص می گردد.

کل هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 از هزینه کلاس ممیزی سازمان، بررسی مستندات و هزینه سالانه ممیزی تشکیل شده است.

- شرکت BRS - مدیریت مالی

چه عواملی بر هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 تأثیر می گذارد؟

پیش بینی هزینه دقیق گواهینامه ایزو 9001 دشوار است. تا حد زیادی به شرکت ها و سیستم های مدیریت کیفیت موجود وابسته است. هزینه‌هایی که برای ممیزی و صدور گواهینامه به سازمان گواهی‌دهنده همانند BRSM پرداخت می‌شود، و همچنین هزینه‌هایی که شرکت شما برای دستیابی به الزامات استاندارد ISO متحمل می‌شود، کل هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 را تشکیل می‌دهد و قیمت گواهینامه ایزو درخواستی بر آن اساس خواهد بود. هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 به عوامل زیر بستگی دارد:

محل سازمان دریافت کننده گواهینامه ایزو 9001

هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 در ایران بستگی به موقعیت مکانی شرکت متقاضی گواهینامه ایزو دارد. هزینه های محلی برای مشاوران ایزو معمولا کمتر از مشاوران ایزو از سایر استانها است. برای مثال، یک مشاور ISO 9001 که در شهر اصفهان کار می کند، برای هر پروژه صدور گواهینامه ISO 9001 بین 3 تا 30 میلیون تومان خواهد داشت، در حالی که همین مشاور ISO 9001 برای پروژه در شهرهای دگر از 5 تا 50 میلیون تومان احتمالا برای کار مشابه هزینه کند.

اندازه و پیچیدگی سازمان شما

هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 به اندازه و پیچیدگی سیستم ISO 9001 شما نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 برای یک شرکت بزرگ جهانی با چندین کارخانه و مکان، پیچیده تر از هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 برای یک تجارت کوچک محلی است. بنابراین، صادر کنندگان گواهینامه ISO هزینه های ثبت و صدور ISO 9001 بالاتری را از سازمان های بزرگتر دریافت می کنند.

تجربه سازمانهای صادر کننده ایزو

هزینه های ثبت و صدور گواهینامه ISO 9001 مستقیماً با تجربه و دانش شرکتهای ثبت و صدور گواهینامه ISO متناسب است. هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 برای شرکتهای باتجربه ISO 9001 معمولاً بیشتر از شرکتهای ثبت و صدور گواهینامه ایزو با تجربه کمتر است. هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 نیز بسته به تجربه و توانمندی شرکت و نهاد صدور گواهینامه ISO 9001 در ارزیابی سیستم مدیریت ISO، ممیزی ایزو ۹۰۰۱ و گواهینامه ISO 9001 متفاوت است.

تعداد ممیزان ISO 9001 مورد نیاز: هزینه های ثبت و صدور گواهینامه ISO 9001 در ساعت بسته به تعداد ممیزان ISO مورد نیاز برای یک پروژه است. بدیهی است که هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 افزایش می یابد زیرا به ممیزان و ارزیابان ISO 9001 بیشتری برای یک پروژه نیاز است.

تعداد مکان هایی که می خواهید گواهی دهید: هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 نیز به تعداد کل مکان های ISO 9001 که می خواهید گواهی دهید بستگی دارد. قیمت صدور گواهینامه ایزو رابطه مستقیمی با تعدد مکانها دارد و اخذ گواهینامه ایزو در هر مکان ISO برای سازمان های بزرگ هزینه خواهند داشت.
حجم اسناد و مدارک در استاندارد: فرآیند بررسی ISO نیازمند بازنگری در اسناد و مدارک استاندارد ISO برای بهبود انطباق آن با الزامات استاندارد ISO 9001 است.

تفکیک هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 (هزینه های اخذ گواهی ایزو 9001)

هزینه صدور گواهینامه های ایزو با هزینه مشاوره و پیاده سازی استاندارد های ایزو متفاوت است.، هزینه ممیزی ISO معمولاً بستگی به آیتم های مختلفی از جمله تعداد کارکنان، تعداد سایتهای سازمان، پیچیدگی فرایندهای سازمان، استاندارد های مورد درخواست و ... است. یک پروژه معمولی صدور گواهینامه ISO 9001 بین 3 تا 6 ماه طول می کشد تا تکمیل شود. ثبت و صدور گواهینامه ISO معمولاً یک فرایند مفصل است که شامل موارد زیر است:

  • هزینه های بررسی اسناد ایزو
  • هزینه ایجاد شماره مشتری
  • هزینه های ممیزی ISO
  • هزینه ثبت گواهینامه ISO
  • هزینه سفر و اقامت ممیزان ISO در صورت نیاز
  • هزینه های صدور گواهینامه مجدد

کل هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 معمولاً بر روی خدمات فوق توزیع می شود. به طور کلی، هزینه های صدور گواهینامه ISO 9001، هزینه های ممیزی ISO، هزینه های ثبت ISO و هزینه های تجدید گواهینامه ISO می توانند بسیار متفاوت باشند. با این حال، هزینه صدور گواهینامه ISO قابل مذاکره است.

هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 برای هر پروژه

شرکت ثبت و صدور گواهینامه های ایزو برای صدور گواهینامه ایزو معمولاً برای پروژه های ممیزی و صدور گواهینامه هزینه های ثابتی را دریافت می کند که باعث می شود دریافت گواهنامه ایزو و تمدید گواهینامه های ایزو مقرون به صرفه باشد. شما می توانید انتظار داشته باشید که برای هر پروژه ISO بین 2000 تا 4000 دلار هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 پرداخت کنید. اگر سازمان شما بخواهد از نگهداری سیستم ISO  و انطباق با ISO در سال های آینده اطمینان حاصل کند، می توانند با مشاوران سیستمهای کیفیت کار کنند یا با توانمند نمودن کارشناسان داخلی به نگهداری سیستمهای مدیریت خودت اقدام نمایند.

هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 آیا ارزشش را دارد؟

در پایان، مزایای گواهینامه های ایزو بیشتر از هزینه های دریافت و نگهداری آنها است.
مدیران تمایل دارند در مورد هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 به دو چیز اعتقاد داشته باشند: (1) ما برای چیزی که متقاعد نشده ایم ارزش آن را دارد پول زیادی می پردازیم و (2) دشواری حفظ چنین سیستمی باعث می شود برای ما خیلی بیشتر هزینه داشته باشد بله، ISO پیاده سازی و اخذ گواهینامه های ایزو نیاز به سرمایه گذاری مالی دارد، اما می توان استدلال کرد که اگر استاندارد به درستی اجرا شود، سودآوری را افزایش می دهد. برخی از مهمترین مزایای اخذ گواهینامه ISO به شرح زیر است:

  • عملکرد کلی کسب و کار را بهبود می بخشد.
  • شکایات مشتریان و درخواست بازپرداخت را کاهش می دهد.
  • با رقابتی تر کردن شرکت شما به جذب مشتریان جدید کمک می کند.
  • یک تصویر برند قوی ایجاد می کند که سودآوری سازمان شما را افزایش می دهد.
  • روابط تجاری را از طریق شفافیت سیستم مدیریت ISO بهبود می بخشد.
  • تواتر ممیزی ISO، هزینه های صدور گواهینامه ISO و هزینه های برون سپاری ISO را کاهش می دهد.

هزینه ثبت و صدور گواهی ایزو ۹۰۰۱

بسیاری از صاحبان مشاغل می خواهند گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را دریافت کنند، اما احساس می کنند که نمی توانند هزینه های صدور گواهینامه را تامین کنند. متأسفانه، این بدان معناست که آنها از بسیاری از مزایای مالی اعتباربخشی ISO غافل می شوند. گواهینامه ایزو 9001 یکی از الزامات اساسی در انتخاب فروشنده برای سازمان های متوسط و بزرگ است. این سازمان ها گواهینامه های ISO را از فروشندگان/تامین کنندگان خود درخواست می کنند. اکثر سازمان هایی که به دنبال گواهینامه ISO 9001 هستند کنجکاو هستند که بدانند.

  • هزینه کل صدور گواهینامه ISO 9001 چقدر خواهد بود؟
  • تکمیل گواهینامه ISO 9001 چقدر طول می کشد؟
  • هزینه های سازمان صدور گواهینامه ایزو چقدر است؟
  • فعالیت ها/فرآیندهای گنجانده شده در گواهینامه ISO 9001 چیست؟

هزینه صدور گواهینامه ISO 9001 به عوامل مختلفی از جمله تعداد و تعداد دپارتمان ها در سازمان، محدوده صدور گواهینامه ISO 9001، نهاد صدور گواهینامه انتخاب شده (معتبر یا غیر IAF) و مدت زمان مورد نیاز برای اجرا بستگی دارد. پیاده سازی ایزو 9001 و مشاوره دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به زمان تهیه نظامنامه های کیفی و رویه‌ها، نحوه سازماندهی اسناد، تعداد رویه‌های موجود در سازمان و غیره است.

به همین ترتیب، مدت زمان صدور گواهینامه ISO 9001 نیز به عوامل فوق بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از نهادهای صدور گواهینامه حداقل به مدت شش ماه مدرک می خواهند. اگر یک سازمان جدید هستید، حداقل 6 ماه برای صدور گواهینامه طول می کشد تا مستندات مدون خود را آماده سازید.

برای بسیاری از سازمان هایی که به دنبال بهبود استانداردهای مدیریت، فرآیند و محصول و حاکمیت خود هستند، یکی از مهمترین مراحل دریافت گواهینامه ایزو است. اگر با گواهینامه های ایزو آشنا نیستید یا قبلاً این کار را انجام نداده اید، می تواند دلهره آور باشد، بنابراین ما راهنمای هزینه و هزینه صدور گواهینامه ISO را برای کمک به شما در این راه آماده کرده ایم. هزینه صدور گواهینامه ایزو، کل هزینه های متحمل شده توسط سازمان برای اخذ، پیاده سازی و حفظ گواهینامه ISO 9001:2015 است. این شامل 3 مؤلفه هزینه مستقیم و 2 مؤلفه هزینه غیر مستقیم است (لطفاً به زیر مراجعه کنید).

مولفه هزینه مستقیم 1 = حق الزحمه ممیزی = بسته به تعداد گواهینامه های فرعی مورد نیاز در ممیزی متفاوت است (به عنوان مثال: اگر شرکت مایل به دریافت گواهینامه ISO 9001:2015 برای واحد تولیدی خود باشد، ممکن است نیاز به دریافت گواهینامه ISO 14001 داشته باشد: گواهینامه ایزو برای سیستم مدیریت زیست محیطی آن).

مولفه هزینه مستقیم 2 = هزینه اجرا = بسته به محدوده اجرا متفاوت است. محدوده اجرا به عنوان کلیه تغییرات مورد نیاز استاندارد برای برآوردن الزامات سازمان تعریف می شود.

جزء هزینه مستقیم 3 = هزینه نگهداری = بسته به محدوده نگهداری متفاوت است. این به عنوان تمام تغییرات مورد نیاز توسط نهادهای نظارتی مربوطه پس از دریافت گواهینامه ISO تعریف می شود (به عنوان مثال ممکن است یک شرکت پس از نیاز به دریافت گواهینامه ISO برای واحد تولیدی خود، برخی از فرآیندها و اسناد خود را تغییر دهد)

جزء هزینه غیرمستقیم 1 = هزینه ارزیابی مقدماتی بسته به ماهیت و دامنه آماده سازی متفاوت است. سازمان باید آنچه را که هزینه ارزیابی مقدماتی نامیده می شود آماده و تکمیل کند که پس از منصوب شدن توسط ممیزین ارائه می شود. این هزینه ارزیابی مقدماتی برای شناسایی تمام شکاف های موجود در سیستم کیفیت شرکت برای تجارت آنها استفاده می شود. این هزینه بر اساس تجزیه و تحلیل سیستم های مدیریت فعلی در حال استفاده توسط سازمان است.

مؤلفه هزینه غیرمستقیم 2 = استخدام کارمند تضمین کیفیت = طبق الزامات استاندارد سازمان ممکن است مجبور باشد برای این منظور به سراغ استخدام کارکنان برود.

جزء هزینه غیرمستقیم 3 = ارتقاء، اصلاح و ارائه منابع برای برآورده کردن اهداف مورد نیاز کیفیت. به عنوان مثال: شرکت ممکن است ابزار اندازه گیری بیشتری تهیه کند، میز بازرسی بسازد، مناطقی را برای ذخیره سازی مواد خام گسترش دهد.

جزء هزینه غیرمستقیم 4 = اصلاح مواد تبلیغاتی، محتویات، نمایش برای ارتقای ISO در مطالب تبلیغاتی.

جزء هزینه غیرمستقیم 5 = پشتیبان گیری از داده های جمع آوری شده در بخش های مختلف، فرآیندها و تجزیه و تحلیل آن داده ها. این امر به دستگاه های ذخیره سازی بهتر و نرم افزارهای محاسباتی پیشرفته تری نیاز دارد.

2 جزء فوق، هزینه های مستقیم + غیرمستقیم = کل هزینه برای اخذ و نگهداری گواهینامه های ایزو است.

کدام موسسات گواهینامه ایزو 9001 صادر می کنند؟ (شرکتهای CB )

در ایران، تعدادی از موسسات همانند شرکت BRSM وجود دارند که پس از گذراندن موفقیت آمیز ممیزی، گواهینامه ISO 9001 را صادر می کنند. با این حال، همه آنها توسط مرکز ملی تایید صلاحیت، موسسه اعتباربخشی ایران NACI، معتبر نیستند. این اجباری نیست، اما یک موسسه صدور گواهینامه معتبر اطمینان بیشتری از یک فرآیند ممیزی کامل به شما ارائه می دهد. چرا؟ اعتبار گواهی صلاحیت فنی، استقلال و بی طرفی است و شرکتهای ممیزی کننده همانند BRSM که تحت اعتبار مرجع جهانی اعتباردهی IAF و NACI هستند مطمئنا معتبر تر هستند.

چگونه بفهمیم گواهینامه ISO 9001 ارائه شده از سمت تامین کننده معتبر است؟

اولین کاری که باید هنگام ارزیابی یک تامین کننده بالقوه بر اساس گواهینامه ISO 9001 ارائه شده توسط آنها انجام دهید این است که درخواست کنید یک کپی از اصل گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را در اختیار شما قرار دهند. اگر شرکت واقعاً دارای گواهینامه معتبر ایزو است، آنها نباید با ارائه یک کپی از گواهینامه خود به شما مشکلی داشته باشند. هنگامی که آن را دارید، می توانید بررسی های زیر را انجام دهید:

1. فقط شرکت های صادرکننده معتبر ایزو، مجاز به دادن گواهینامه ISO 9001 هستند. یک سازمان نمی تواند خود گواهینامه صادر کند. بنابراین، به دنبال نام ثبت کننده (به عنوان مثال، BRSM، BSI، DNV و غیره) باشید.

2. به دنبال نام نهاد اعتباربخشی (به عنوان مثالNACI، IAS، UKAS، و غیره) باشید. اگر مهری از یک نهاد تأیید صلاحیت می بینید، می توانید دریابید که آیا این نهاد اعتباربخشی عضو انجمن بین المللی اعتباربخشی (IAF) است یا خیر. اگر هیچ مهری از سوی سازمان اعتباربخشی روی گواهی وجود ندارد، باید در مورد اینکه آیا ثبت کننده صلاحیت ممیزی را دارد یا خیر، مشکوک باشید.

به طور مثال اگر شرکت BRSM را برای صدور گواهینامه های ایزو خود انتخاب نمایید و اخذ گواهینامه ایزو خود را به این شرکت معتبر صادر کننده گواهینامه ایزو بسپارید، می توانید تاییدیه نهادهای اعتبار بخشی همانند مرکز ملی تایید صلاحیت NACI و یا IAS امریکا و ... را بر روی گواهینامه های ایزو صادره این شرکت مشاهده کنید.

چگونه می توان از استانداردهای جدید ایزو 9001 مطلع شد؟

بهترین راه برای یادگیری در مورد استانداردهای ISO جدید، اصلاح شده یا به روز شده ابتدا از خود سازمان جهانی استاندارد ISO است. به عنوان سازمانی که استانداردها را تعیین می کند، آنها بهترین منبع خواهند بود. در ادامه شرکت صدور گواهینامه ایزو معتبر از جمله BRSM می تواند راهگشا باشد و خبرهای دست اول از تغییرات استاندارد ها در اختیار متقاضیان قرار دهد.

به‌علاوه، رسانه‌هایی وجود دارند که خلاصه‌ها و توضیحاتی درباره به‌روزرسانی‌های ISO ارائه می‌کنند تا به افراد و کسب‌وکارها کمک کنند تا آنها را درک کنند. به عنوان مثال، وب‌سایت های DRISO.IR و یا 9001SIMPLIFIED جزئیاتی را توضیح داد که با تغییر ISO 9001 از سال 2008 به 2015 چه تغییری کرد.

به‌روزرسانی 2015 ایزو 9001 به شرح زیر است:

  • بندهای بیشتر
  • ساختار متفاوت (ساختار سطح بالا)
  • اصطلاحات مختلف
  • یک رویکرد فرآیندی
  • تمرکز بیشتر روی ورودی و خروجی
  • تفکر مبتنی بر ریسک در هسته آن است
  • تمرکز بر بافت سازمان
  • به روز رسانی رهبری و تعهد
  • ادغام و یکپارچگی بهتر با سایر استانداردهای ایزو

جدول زمانی آموزش برای استانداردهای ISO چیست؟ (یادگیری استاندارد ایزو ۹۰۰۱)

در مجموع، جدول زمانی آموزش به عوامل متعددی از جمله درک الزامات، آمادگی یک سازمان و اندازه و پیچیدگی سازمان بستگی دارد. با این حال، اکثر افراد می توانند انتظار داشته باشند که گواهینامه ISO 9001:2015 خود را در مدت سه تا شش ماه دریافت کنند. به یاد داشته باشید، افراد نمی توانند گواهی ISO را دریافت کنند. فقط کسب و کارها و سازمان ها می توانند. همچنین شایان ذکر است که ISO این گواهی را ارائه نمی دهد. در عوض، صدور گواهینامه از طریق سازمان های شخص ثالث یعنی CB ها همانند شرکت BRSM امکان پذیر است.

زمانی که ISO 9001:2015 در سپتامبر 2015 در دسترس قرار گرفت، یک دوره انتقالی سه ساله برای کسب و کارها و سازمان ها وجود داشت تا فرآیندهای آموزش و به روز رسانی را دریافت کنند، که به کسب و کارها در هر شکل و اندازه زمان لازم برای دریافت آموزش و فرآیندهای به روز رسانی را می داد.

سوالات متداول ایزو ۹۰۰۱ - سیستم مدیریت کیفیت - استاندارد ISO 9001:2015

شش روش اجرایی اجباری ISO 9001 برای پیاده سازی عبارتند از:
کنترل اسناد حفظ ارتباطات کارآمد برای یک عملیات تجاری بدون درز ضروری است. ...
کنترل سوابق ...
ممیزی داخلی. ...
کنترل محصولات نامنطبق ...
اقدام اصلاحی ...
اقدام پیشگیرانه.
بندهای 0 تا 3: مقدمه، دامنه، مراجع، اصطلاحات و تعاریف. ...
بند 4: زمینه سازمان. ...
بند 5: رهبری و تعهد. ...
بند 6: برنامه ریزی برای QMS. ...
بند 7: پشتیبانی و مدیریت منابع. ...
بند 8: برنامه ریزی و کنترل عملیاتی. ...
بند 9: ارزیابی عملکرد.
ISO 9000 در مقابل ISO 9001: تفاوت های کلیدی
ISO 9000 اساساً مجموعه ای از واژگان و تعاریف برای کل مجموعه مدیریت کیفیت است، در حالی که هدف اصلی ISO 9001 این است که صاحب کسب و کار نسبت به رویه های کیفیت بیشتر اقدام کند.
7 اصل کلیدی مدیریت کیفیت - تمرکز بر مشتری، رهبری، مشارکت افراد، رویکرد فرآیند، بهبود، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و مدیریت روابط.
افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.